کشاورزی

کلیه محصولات کشاورزی

کشاورزی

کلیه محصولات کشاورزی

کشاورزی

keshavarziyblog@ کانال کشاورزی ما
ادمین کانال :reza90975644@
ادمین کانال :javad13x@
ادمین کانال :axx13xxa@

بایگانی
آخرین نظرات
نویسندگان

کاکتوس کریسمس از خانواده Cactaceaeمی باشد این کاکتوس‎ها در زمان کریسمس (دی ماه) گل می‎دهند؛ از این‎رو آن‎ها را کاکتوس کریسمس می‎نامند. کاکتوس کریسمس شاخه‎های آویزانی دارد که طول آن‎ها بین ۳۰ تا ۹۰ سانتی‎متر است. این شاخه‎ها قسمت‎های تخت و پهنی دارند و رنگ آن‎ها سبز روشن است. گل‎ها از نوک ساقه‎ها بیرون می‎زنند و اندازه آن‎ها بین ۵/۲ تا ۵/۷سانتی‎متر است. هر کدام از گل‎ها از چند ردیف گلبرگ تشکیل شده‎اند و تا چندین روز عمر می‎کنند. هر دوره شکوفه دادن چندین هفته به طول می‎انجامد.


نیازها:


نور:


به نور زیاد ولی دور از تابش مستقیم آفتاب نیاز دارد. نور کم مانع گلدهی می شود و رنگ گیاه کم رنگ می شود.. در صورت وجود نور شدید برگ ها زرد و سفید شده و گلها قرمز تر از حالت عادی می شوند. بحث نور برای گلدهی خیلی مهم است چون این گیاه جز گیاهان روز کوتاه است و برای گلدهی نیاز به شب بلند داردو حداقل ۱۴ساعت تاریکی نیاز دارد .


آبیاری:


این کاکتوس مثل بقیه کاکتوس ها به کم آبی مقاوم است ولی در فصل رشد که از دی ماه تا خرداد ماه است کم آبی باعپ کاهش رشد آن می شود. در بین دو آبیاری اجازه بدهید سطح خاک خشک شود و بعد آبیاری کنید.

دما:


گیاه برای به گل نشستن نیاز به طول روز کوتاه و دمای خنک دارد.این گیاه تا دمای ۷ الی ۸ درجه سرما راتحمل میکند. برای به گل رفتن دمای ۱۰ تا ۱۵ درجه و شب های بلند پاییز کافی است. ۱ ماه پس از به گل رفتن دما نباید به ۳۰ درجه برسد چون گلها شروع به ریزش می کند. دمای حداکثر بهینه ۲۵ درجه است.گیاهانی با گلهای صورتی رنگ اگر هوا خنک باشد رنگ صورتی آن بیشتر و زیبا تر است و در کل گیاهانی که تابستان و بهار در بیرون نگهداری شوند بهتر رشد می کنند که به علت هوای آزاد و تهویه مناسب است.دمای بعد از گلدهی بین ۱۶ تا ۲۴ درجه مناسب است.

خاک:


بهترین بستر برای این گل، برخلاف بقیه کاکتوس ها که به ماسه و خاک کاکتوس با واکنش قلیایی نیاز دارند، به خاکی اسیدی ،و پیت ماس و پرلیت به نسبت ۳ به ۲ یا خاک کمپوست با پرلیت یا خاک برگ نیاز دارد.

تغذیه:


به علت گل دار بودن نیاز به مواد غذایی بالایی دارد و می توان هر دو هفته یک بار از کود کامل با غلظت پایین استفاده نمود. کودهای دارای فسفر و پتاس بالا مفید است. 


تکثیر:


تکثیر این گیاه با بریدن قطعات برگ و زدن به صورت ایستاده درماسه به راحتی امکان پذیر است از برگ های بالایی برای تکثیر استفاده کنید.

آفات و بیماری:


قارچ و پوسیدگی ریشه ناشی از آبیاری زیاد، بیماریهای ویروسی، شته


تعویض گلدان :


هر ۳ سال یکبار گلدان را با یک سایز با یک سایز بزرگتر تعویض کنید.بهترین نشانه بیرون زدن ریشه ها از ته گلدان است.


ریزش گلها:


ریزش میتواند چند علت داشته باشددر منزل به علت اختلاف دما و جابجا شدن پس از خرید،گلها ریزش پیدا میکند که بهتر است گلدان را قبل از گلدهی بخرید که با دمای خانه مقاوم شود و گل بدهد، دلایل دیگر ریزش می تواند کمبود نور ، هوای خیلی گرم نزیک به ۳۰ درجه ، تعویض بی موقع گلدان، بزرگ بودن گلدان نسبت به اندازه گیاه ، کمبود مواد غذایی و ضعف خاک باشد.


هرس:


اولین هرس ۱ ماه بعد از ریشه زدن قلمه ها و برای تحریک رشد برگ های جدید و دومین هرس در شهریوز ماه برای گرد و توپی شدن و تولید برگهای جدید و در نتیجه افزایش تعداد گلهای موجود روی یک گل انجام می گیرد.

ارسالی از دوست عزیزمون :علیرضا مقدم(مازندران)

ترجمه :مهدی محمدی 
رضا خوری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی